Minggu, 05 Februari 2012

Dajjal Akan Muncul Di Dubai?



Kemunculan Dajjal merupakan fitnah terbesar dalam sejarah umat manusia di muka bumi. Dalam literatur Islam, disebutkan tentang sifat-sifat Dajjal, iaitu bahawa Dajjal adalah seorang manusia yang buta sebelah matanya. Terkenal sebagai oknum yang hebat dalam tipu daya hingga banyak umat muslimin mengikuti jejak langkahnya saat ia memunculkan diri.

"Sesiapa yang mendengar ada Dajjal, maka hendaklah ia bersmbunyi darinya. Demi Allah, ada seseorang yang mendatanginya dan dia mengira bahawa ia akan tetap beriman lantas dia mengikutinya, karena banyaknya syubhat yang menyertainya. "(HR. Imam Ahmad, Abu Daud, dan Al Hakim)

Imam Bukhari meriwayatkan dari Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah SAW melihat Dajjal dalam mimpi. Beliau melukiskan "laki-laki berbadan besar, berkulit kemerahan, rambutnya keriting, buta sebelah, matanya seperti sebutir anggur yang menonjol. Manusia yang paling mirip dengannya adalah Ibnu Qothn bin Khuza'ah. "

Perbincangan mengenai dimana turunnya Dajjal memang mempunyai banyak penjelasan dan versi masing-masing. Namun kita harus pandai dalam menyikap dan mengumpul banyak hadis untuk melihat gambaran jernih tentang tempat turunnya Dajjal. Dalam carian lebih jauh, riwayat-riwayat yang ada tidak memberikan maklumat yang begitu terperinci. Hadits Tamim Ad Dari yang diriwayatkan oleh Fatimah binti Qais menjelaskan kedudukan Dajjal berada di laut Yaman. Sedangkan janji Rasulullah SAW tentang tempat keluarnya Dajjal berada di kawasan Khurasan. Hal ini sebagaimana yang diriwayatkan Imam Ahmad di mana Rasulullah SAW bersabda, "Dajjal akan keluar di bumi bahagian Timur yang disebut Khurasan. Ia diikuti oleh beberapa kaum yang wajah mereka seperti perisai yang dipukul. "

Menurut Abu Fatiah Al Adnani dalam bukunya Fitnah dan Petaka Akhir Zaman, Khurasan adalah sebuah makna yang bererti tempat terbit matahari. Ia merupakan negeri yang amat luas meliputi beberapa negeri Parsi, Afghanistan, dan Turkistan. Khurasan memanjang ke Asia antara sungai Amudariya sebelah utara dan Timur dan Gunung Hindukus sebelah selatan dan beberapa daerah Parsi bahagian Barat.

Tidak hanya itu, Khurasan juga memanjang ke beberapa negara seperti Shafad dan Sajistan. Oleh kerana itu ia dinisbatkan dengan Negara-negara besar seperi Bukhari, Khawarizmi, Ghaznah, dan Isfahan. Dan Khurasan yang diketahui saat ini adalah Negara Parsi yang terletak di bahagian Timur dan Timur Laut Iran, yang kita ketahui bersama notabene penduduknya adalah Syiah.

Masih menurut Abu Fatiah al Adnani, ia menyatakan bahawa sebahagian penulis tentang fitnah Akhir Zaman membahagi tempoh keluarnya Dajjal, yang pertama adalah Zohor yang bererti kemunculan dan Khuruj yang bererti keluarnya Dajjal. Kalimat Zohor dimaknai sebagai fasa kemunculan dan Khuruj mempunyai erti sebagai keluarnya dalam bentuk dan wujud yang bukan aselinya, waktunya sangat panjang dan itu berlaku sebelum kemunculan Al Mahdi.

Khuruj juga bermakna keluarnya Dajjal untuk yang terakhir kalinya dalam bentuk fizikal sebagaimana yang disebutkan dalam banyak riwayat iaitu buta matanya dan bertuliskan kata ka fa ra tepat di dahinya. Fasa keluarnya ini hanya terjadi selama 40 hari dan berlaku selepas keluarnya al Mahdi.

DR. Umar Sulaiman al Asyqar dalam kitabnya al Yaum al Akhir juga membahagi dua tempoh antara munculnya Dajjal dan keluarnya Dajjal. Ia mengatakan bahawa Dajjal akan muncul dari timur, suatu daerah Parsi bernama Khurasan. Ini dikuatkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Tirmidzi, Ibn Majah, Hakim, Ahmad, dan Dhiya 'dalam al-Mukhtar, dari Abu Bakar Shiddiq yang menjelaskan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda, "Sesungguhya Dajjal muncul di sebuah daerah di timur bernama Khurasan. Ia diikuti oleh orang-orang yang wajahnya seperti perisai yang ditempa palu. "

Dalam penjelasan lebih jauh, keluarnya Dajjal yang pertama kali adalah untuk tunjuk kekuatan, membuat fitnah, keganasan, mencari penyokong, dan menebar propaganda bahawa dirinya adalah tuhan semesta alam. Peristiwa ini berlangsung selama waktu yang tidak diketahui. Selama masa ini pun Dajjal mendapatkan kemenangan dan banyak mengalahkan musuh-musuhnya.

Dalam suatu riwayat yang menunjukkan bagaimana proses kemunculan Dajjal pertama kali di muka bumi. Rasulullah SAW bersabda sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Umamah Al Bahili, "Di awal kemunculannya, ia berkata: 'Aku adalah Nabi. Padahal tidak ada nabi setelahku. Kemudian ia memuji dirinya sambil berkata: 'Aku adalah Rabb kalian', padahal kamu tidak dapat melihat Rabb kalian sehingga kalian mati. "(HR. Ibnu Majjah. II/512-516)

Adapun keluarnya Dajjal yang terakhir kalinya adalah pada saat pertempuran akhir antara Dajjal dan kaum muslimin. Penyokong Dajjal saat itu bukan lagi para Yahudi yang tinggal di Israel. Mungkin saja Yahudi Israel saat itu sudah dikalahkan oleh kaum muslimin ketika penaklukan baitul Maqdis dilakukan oleh Al Mahdi.

Penyokong Dajjal sendiri adalah kaum Yahudi Asbahan yang tinggal di sebuah perkampungan Yahudiyyah. Jumlah mereka sebanyak 70,000 orang dengan memakai topi. Dari Anas bin Malik ra, sabda beliau SAW, "Dajjal akan keluar dari kota Yahudi Isfahan (Wilayah di Khurasan, Iran, red.) Bersama 70,000 penduduk Isfahan". (Fath al-Rabbani Tartib Musnad Ahmad. Ibn Hajar berkata Shahih)

"Dajjal akan diikuti oleh 70,000 Yahudi dari kota Isfahan (Nan), mereka memakai al-Tayalisah". (HR. Muslim)

Menurut Abu Fatiah al Adnani, keluarnya Dajjal dari arah Timur ini disebabkan oleh kemarahan, hal itu sebagaimana yang disebutkan dalam hadis, "Sesungguhnya Dajjal akan keluar kerana suatu kemarahan" (HR. Muslim dan Ahmad dari Ibnu Umar). Adapun peristiwa keluarnya Dajjal yang kedua kalinya adalah kerana datangnya batsyatul kubra atau hentaman yang keras berupa meteor dari langit dan munculnya Dukhan). Dan ini berlaku selepas Al Mahdi dan kaum muslimin berjaya menakluk Konstantin.

Dajjal Muncul Dari Segitiga Bermuda?

Adapun mengenai soalan saudara tentang kemunculan Dajjal dari Segitiga Bermuda, secara jujur ​​saya tidak menemui bukti-bukti yang sahih dari Al-Quran mahupun hadis tentang kebenaran hal itu.

Rasulullah memang pernah memberikan isyarat kedatangan Dajjal yang berkaitan sebuah laut. Ia bersabda, "Ketahuilah bahawa dia berada di laut Syam atau laut Yaman. Oh tidak, bahkan ia akan datang dari arah timur. Apa itu dari arah timur? Apa itu dari arah timur ... dan beliau berisyarat dengan tangannya menunjuk ke arah timur. "

Kalaulah memang Dajjal akan muncul di segitiga Bermuda, pasti Rasulullah memakai redaksi kata "Barat" dan dengan jelas menunjukkan lokasi laut yang dituju. Dan kita juga tidak boleh menjustifikasi sebuah hadis untuk kemudian dilekatkan dengan kemunculan Dajjal di segitiga Bermuda. Sebab dalam melihat persoalan Dajjal kita harus mengumpulkan seluruh hadis sebagai penguat antara satu hadis dengan hadis yang lain.

Saya sendiri masih meragukan penemuan-penemuan yang mengatakan beberapa pesawat hilang begitu saja di Laut Bermuda. Kita mengetahui bahawa Amerika Syarikat adalah Negara yang gemar membuat kisah-kisah mistik dan pelbagai propaganda seperti UFO dan lorong waktu yang juga mereka kaitkan dengan kewujudan segitiga Bermuda. Jika ini tidak disikapi dengan bijak, kepercayaan seperti ini boleh menggerus akidah umat Islam bahawa ada kekuatan yang lebih hebat dari Allahuta'ala dalam menentukkan takdir seseorang.

"Dan Dialah Allah yang telah menghidupkan kamu, kemudian mematikan kamu, kemudian menghidupkan kamu (lagi), Sesungguhnya manusia itu, benar-benar sangat mengingkari nikmat. (Al-Hajj: 66)

"Mengapa kamu kafir kepada Allah, padahal kamu tadinya mati, lalu Allah menghidupkan kamu, kemudian kamu dimatikan dan dihidupkan-Nya kembali, kemudian kepada-Nya-lah kamu dikembalikan?" (Al-Baqarah: 28)

Menariknya kisah misteri Segitiga Bermuda pernah dibantah oleh kalangan Barat sendiri. Syarikat insurans laut Lloyd 's of London pernah menyangkal misteri segitiga Bermuda selama ini. Mereka menyatakan bahawa segitiga bermuda bukanlah lautan yang berbahaya dan sama seperti lautan biasa di seluruh dunia. Penjelasan tersebut dianggap masuk akal, ditambah dengan sejumlah pengamatan dan penyelidikan kes perihal misteri segitiga Bermuda. Allahua'lam.

Maklumat Lanjut :http://kampungfm.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar