Senin, 30 April 2012

.::Rintihan Sayyidina Ali Zainal Abidin::.



.::Rintihan Sayyidina Ali Zainal Abidin::.

Allah,

Yang tak tersembunyi bagi-Nya apapun yang dilangit dan dibumi..

Bagaimana mungkin TERSEMBUNYI bagi-Mu, Tuhanku

Apa yang Engkau CIPTAKAN....

Bagaimana mungkin Engkau tidak MENGHITUNG

Apa yang Engkau BUAT....

Bagaimana mungkin HILANG dari-Mu

Apa yang Engkau ATUR....

Bagaiman mungkin bisa LARI dari-Mu

Orang yg tidak ada kehidupan kecuali dgn REZEKI-Mu...

Bagaimana mungkin SELAMAT dari-Mu

Orang yang tidak punya tempat lari di luar KEKUASAAN-Mu..

Mahasuci Engkau!

Orang yang paling TAKUT diantara makhluk-Mu

Adalah orang yang paling MENGENAL-Mu...

Orang yang paling MERENDAH pada-Mu

Adalah orang yang paling banyak BERAMAL mentaati-Mu

Orang yang paling HINA dihadapan-Mu...

Adalah orang Kau berikan REZEKI tapi dia MENYEMBAH selain-Mu..

Mahasuci Engkau!

Tidak mengurangi KEKUASAAN-Mu......

Orang yg MEMPERSEKUTUKAN-Mu & MENDUSTAKAN para utusan-Mu

Orang yang MEMBENCI KETENTUAN-Mu

Tidak akan mampu menolak PERINTAH-Mu....

Orang yang menolak KEKUASAAN-Mu

Tidak dapat MENGHINDAR dari-Mu....

Orang yang MENYEMBAH selain-Mu

Tidak dapat MENJAUH dari-Mu....

Orang yang MEMBENCI PERTEMUAN dengan-Mu

Tidak akan hidup ABADI di dunia.....

Mahasuci Engkau!


Alangkah agungnya kemuliaan-Mu.....

Alangkah besarnya kekuasaan-Mu....

Alangkah dahsyatnya kekuatan-Mu....

Alangkah cepatnya perintah-Mu....


Mahasuci Engkau!


Kau tentukan pada seluruh makhluk-Mu kematian

Orang yg mengesakan-Mu dan kafir kepada-Mu

Semua merasakan kematian..

Semua kembali pada-Mu...


Maha Mulia Engkau, Maha Tinggi...

Tidak Ada Tuhan Kecuali Engkau...

Esa dan Tiada sekutu bagi-Mu...


Aku beriman kepadaMu.....

Aku benarkan utusan-Mu

Aku terima kitab-Mu

Aku tolak setiap sembahan selain-Mu

Aku berlepas diri dari orang yang menyembah selainMu


Ya Allah...

Pagi dan petang aku melakukan sedikit amalku

Mengakui dosaku

Berikrar dengan kesalahanku

Dengan segala pelanggaran diriku


Aku ini hina

Amalku mencelakakanku

Hawa nafsuku membinasakanku

Keinginanku membuatku malang


Aku bermohon pada-Mu, wahai junjunganku.....

Permohonan orang yang jiwanya lalai

Karena panjang angan-angannya....


Yang badannya alpa

Karena ketenangan urat-uratnya....


Yang hatinya terpukau

Karena banyaknya nikmat atasnya....


Yang fikirannya pendek

Kepada arah kepulangannya....


Permohonan orang yang angan-angan telah mengusainya

Hawa nafsu telah mencubainya...

Dunia telah mengendalikannya...

Kematian telah membayangkan...

Permohonan orang yang bertumpuk dosanya

Dan mengakui kesalahannya....

Permohonan orang tidak punya tuhan selain-Mu

Yang tidak punya pelindung kecualiMu...

Tidak ada penyelamat dari-Mu...

Tidak ada tempat bernaung dariMu kecuali kepada-Mu...




Tuhanku…..

Aku bermohon kepada-Mu

Demi hak yang Engkau wajibkan atas seluruh makhluk-Mu

Demi nama-Mu yang agung yang Kau perintahkan Rasul-Mu

Untuk bertasbih kepada-Mu

Demi kemuliaan wajah-Mu

Yang tidak pernah pudar, berubah, berganti, menghilang




Sampaikan shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad

Bebaskan aku dari ketergantungan kepada segala sesuatu

Dengan beribadat kepadaMu...

Palingkan perhatian jiwaku dari dunia

Dengan takut kepadaMu...

Curahkan kepadaku limpahan anugerah-Mu

Dengan kasih sayang-Mu...




Kepada-Mu aku berlari....

Kepada-Mu aku takut.....

Kepada-Mu aku berlindung....

Kepada-Mu aku berharap....

Kepada-Mu aku berdoa...

Kepada-Mu aku bernaung...

Kepada-Mu aku bersandar...

Kepada-Mu aku meminta tolong...

Kepada-Mu aku beriman....

Kepada-Mu aku bertawakkal...

Pada anugerah dan karunia-Mu...

Aku pasrah..


- Sayyidina Ali Zainal Abidin Cicit Rasulullah

Anak dan Ayah



*Apabila di dunia..

Anak perempuan :' I love my dad.. he's my hero.. :) dia bnyk bagi sokongan pada saya.. dia tak pernah nak marah2 saya..'


*Apabila di akhirat..


Anak perempuan : ' Ini semua salah ayah saya ! dia yang tak pernah menyuruh saya menutup aurat. Dia tak bersungguh2 nak mengajar saya !

Lalu ALLAH melemparkan kedua2nya masuk di neraka. sesungguhnya.. akan ada manusia yang saling salah menyalahi antara satu sama lain di hari perhitungan kelak.


~Renung-renungkanlah

Selangkah anak perempuan keluar dari rumah tanpa menutup aurat,maka selangkah juga ayahnya itu hampir ke neraka.

Wanita solehah pentingkan solat dari solekan pernikahan



Subhanallah...

Seorang gadis yg bersiap utk Majlis perkahwinannya dengan solekan dan pakaian yg sempurna..akan tetapi setelah mendengarkan Azan, dia meminta izin kepada ibunya utk bersolat terlebih dahulu, Namun ibunya membantah kerana khuatir akan malu ekoran solekan yg telah hilang dan wajah anaknya tidak akan cantik sebagaimana bersolek..akan tetapi anaknya menggertak utk tetap bersolat kerana... padanya "dirinya lebih khuatir tidak cantik pada pandangan Allah" dengan mengabaikan larangan ibunya,dia berwudhuk dan tertanggallah semua solekan di wajahnya...dan di saat itu merupakan sujudnya yang terakhir.......
Allahurabbi.....

>>Sempurnakan Akhlakku Ya Allah sebagaimana Kau sempurnakan akhlak hamba-hambaMu yang soleh/solehah..

Usah Biar Hatimu Serapuh Kaca

Mudahnya manusia berubah untuk menarik hatimu. Dan akhirnya apabila hatimu sudah tertarik padanya, dia merubah dirinya kepada yang dulu.

Mudahnya manusia sedaya upaya cuba menonjolkan diri untuk dikenali olehmu. Dan akhirnya dia berkata kepada sahabatmu: "saya tidak pernah mengenalinya."

Mudahnya manusia memberikan harapan dengan kesungguhan perbuatan. Dan kemudian, dia mengatakan kepada dirimu: "sejak bila saya bagi awak harapan?"

Mudahnya manusia mengatakan "you'are my only one" dan kemudian dia meninggalkanmu bersama wanita lain ketika dirimu dalam penantian.



Duhai wanita, jangan biarkan hatimu serapuh kaca. Usah biarkan hatimu seperti berlian palsu yang mudah retak dan hilang serinya. Jadilah wanita ibarat mutiara yang bersinar dan memberi sinar pada yang lain.

Andai kau kecewa, pandanglah ke langit. Langit yang luas seolah-olah memberi harapan. Moga redhaNya bersamamu.

Usah biarkan sejarah silam berulang kembali. Jangan biarkan dirimu jatuh ke lubang yang sama lagi. Berhati-hati dalam melangkah. Andai kau jatuh, bangunlah dan usah mudah mengalah.

Terus kuatkan hatimu kerana Allah sentiasa berada di sisimu untuk memberi kekuatan hati dan jiwamu. Percayalah, Allah amat menyayangimu dan kerana itu Dia menguji cintamu padaNya.

Namun, jangan membenci. Doakan kebahagiaan dan petunjuk untuk jadi lebih baik dan terbaik padanya. Kerana hati wanita itu tidak akan bersinar bahagia dengan adanya benci sesama saudaranya di dalam hatinya.

Gapailah terus cintaNya. Nescaya Dialah yang pasti akan memberi bahagia pada dirimu selamanya. Kerana Dialah yang tidak pernah salah atau tidak pernah lupa.

Dia (Musa) menjawab, "Pengetahuan tentang itu ada pada Tuhanku, di dalam sebuah kitab (Lauh Mahfuz), Tuhanku tidak salah ataupun lupa;
(Taha; 20:52)

~Ungkapan cinta pada lelaki yang bukan mahram itu tidak akan pernah ada pada diri seorang muslimah sebelum ijab dan kabul kerana ia hanya tercipta bagi yang haknya sahaja.~ 

Kain kafanku dimana



ribuan gulung kain diperjual-belikan dipasar-pasar... ada begitu banyak kain putih.. yang sedang dibeli.. diukur dan dipotong..

ada sedemikian banyak kain putih yang siap digunakan sebagai kain kafan....

ada sedemikian banyak kain kafan yang seolah bertanya UNTUK SIAPA DIA AKAN DIBELI...


esok hari siapa gerangan pembeli berikutnya...

mungkin saja kain putih itu akan dibeli orang yang tidak kita kenal...

mungkin saja kain putih itu kita sendiri yang membelinya untuk tetangga atau keluarga terdekat kita....

mungkin saja seseorang sedang membelikannya untuk jenazah kita yang sedang menunggu dikubur...


kita boleh saja tertawa.. tapi mungkin saja kain kafan kita dalam proses pengiriman barang yang sedang disusun digudang2 kain itu...

kita boleh saja merancang.. tapi mungkin saja kain kafan kita sedang dipesan si pemilik kedai.. kita boleh saja tidur nyenyak.. tapi mungkin saja seorang penenun sedang memintal kain kafan kita...

kita boleh saja menikmati keindahan dan kesenangan... tapi boleh jadi seorang petani sedang memanen kapas bahan kain kafan kita...


kita tak tahu bila hidup kita berakhir....

kita juga tak tahu kain kafan mana yang akan menemani kita di kuburan...

tapi yang jelas kain itu ada di suatu tempat....


kain putih itu sendiri tidak pernah tahu kepada siapa ia akan digunakan....

SEANDAINYA KAIN KAFAN BOLEH BERBICARA.. tentu DIA AKAN MEMINTA AGAR DIGUNAKAN PADA ORANG SOLEH dan SOLEHAH.


sebelum itu semua terjadi, maka maafkanlah atas semua kesalahan dan kehilafanku selama dalam penggunaan page ini kepada kalian semua, Jazakumullahu khairan.

4 perkara memelihara dan menjauhi dari siksa kubur




Al-Faqih berkata : “Barang siapa yang ingin selamat dari siksa kubur hendaklah dia memelihara empat perkara dan menjauhi empat perkara. Adapun empat perkara yang harus dipelihara adalah menjaga sholat, bershodaqoh, membaca al-Qur’an, dan memperbanyak tasbih. Karena, empat perkara ini dapat menerangi dan meluaskan kubur. Adapun empat perkara yang harus dijauhi adalah berbohong, khianat, adu domba, dan kencing di atas badan.”


Nabi SAW bersabda : “Bersucilah kalian dari kencing. Karena, sesungguhnya kebanyakan siksa kubur disebabkan olehnya.”

Adam akhir zaman





Aku bukanlah Yusuf yang di rindukan oleh Zulaikha,aku bukanlah pula Sulaiman yang di kagumi Balqis, aku bukanlah pula Nabi Muhammad yang di cintai umat,tapi aku hanyalah seperti ADAM yang merindui kehadiran Hawa dalam hidupku.

Fahamilah aku sebagaimana kau mahu aku memahamimu,bicaralah denganku sebagaimana aku ingin berbicara,terimalah aku sebagaimana aku ingin menerimamu, redhailah aku sebagai status halalmu, sebagaimana hati aku telah meredhaimu kerana aku hanya Adam akhir zaman yang berusaha menjadi LELAKI SOLEH mendampingimu dalam menggapai keredhaan-NYA. Aamiin

Rasulullah s.a.w sayangkan umatnya



Beruntungnya umat Nabi Muhammad s.a.w berbanding dengan umat-umat terdahulu, apabila mereka melakukan dosa, mereka tidak dibalas oleh Allah dengan azab yang berat ketika di dunia bahkan ia ditangguh hingga Hari Pembalasan, kecuali mereka yang bertaubat. Namun tak ramai yang bersyukur atas nikmat masa yang Allah beri ini. Taubatlah dan berhijrahlah.

' Amir bin Said dari bapanya berkata bahawa suatu hari Rasulullah s.a.w telah datang dari daerah berbukit. Apabila Rasulullah s.a.w sampai di masjid Bani Mu'awiyah lalu baginda masuk ke dalam masjid dan menunaikan solat sunat 2 rakaat. Maka kami pun turut solat bersama Rasulullah s.a.w. Kemudian, Rasulullah s.a.w berdoa dengan doa yang agak panjang kepada Allah s.w.t. Setelah selesai baginda berdoa, maka Rasulullah s.a.w pun berpaling kepada kami lalu bersabda yang bermaksud: Aku telah bermohon kepada Allah 3 perkara, dalam 3 perkara itu, Dia cuma perkenankan 2 sahaja manakala yang 1 lagi ditolak.

Aku telah bermohon kepada Allah supaya tidak dibinasakan umatku dengan musim susah yang berpanjangan. Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah.

Aku telah bermohon kepada Allah supaya umatku ini jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh). Permohonanku ini telah diperkenankan oleh Allah.

Aku telah bermohon kepada Allah supaya umatku tidak dibinasakan kerana pergaduhan sesama mereka (peperangan, pergaduhan antara sesama Islam). Tetapi, permohonanku ini telah ditolak.'

(H.R. Muslim)

Berbahagialah Bila Dia Di Sampingmu



Bukankah Dia (Allah) yang memperkenankan (do'a) orang yang dalam kesulitan apabila dia berdo'a kepadaNya, dan menghilangkan kesusahan dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah (pemimpin) di muka bumi? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? Sedikit sekali (nikmat Allah) yang kamu ingat.
(An-Naml; 27: 62)

Wahai hati,
Terus tarbiyahkan diri
Terus mantapkan hati
Mujahadah itu indah
Jalan akan terasa susah
Kerana untuk mendapatkan syurga bukan mudah

Bila sekali terkandas,
Lihatlah bintang di langit sebagai petunjuk jalan

Bila bekal untuk hati habis di padang pasir
Segeralah cari oasis iman dan taqwa
Teguhkan hati kepada Allah seperti kisah Siti Hajar

Berusaha menjaga Allah
Nescaya Allah menjaga dirimu
Letakkan cinta Allah di hati
Nescaya dunia itu yang datang kepadamu
Peliharalah hak dan suruhan Allah
Nescaya Allah memelihara jiwa dan dirimu

Wahai hati,
Rasa bahagialah
Bila kau rasa Allah itu bersamamu
Bila rasa Allah sentiasa memandangmu

Rasa bahagialah bila Allah itu sentiasa dekat denganmu
Rasa bahagialah bila kau rasakan Dia ada di hatimu...

Maka dia (Sulaiman) tersenyum lalu tertawa kerana (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdo'a "Ya Tuhanku, anugerahkanlah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau ridai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hambaMu yang soleh."(An-Naml; 27: 19)

Aamiin

Bahaya Liddah



”Siapa yang menahan lidahnya, pasti Allah menutupi auratnya, siapa yang dapat menahan amarahnya, pasti Allah akan melindunginya dari siksa-Nya, dan siapa yang memohon ampunan kepada Allah, pasti Allah menerima permohonan ampunannya.” (HR Ibnu Abu Dunya).


Bahaya lidah sangat besar dan tidak ada orang yang bisa selamat darinya kecuali orang yang diam. Oleh sebab itu, Rasulullah SAW bersabda, ”Siapa yang diam, pasti selamat.” (HR Tirmidzi).


Menjaga lidah memang tidak mudah. Salah satu dampak dari bahaya lidah adalah banyaknya fitnah yang bermunculan di mana-mana, hampir tak ada satu tempat pun di dunia ini yang selamat dari fitnah akibat lidah. Benar apa kata peribahasa bahwa lidah lebih tajam dari pedang.


Orang yang mampu menjaga lidah, berarti dialah orang yang akan mendapatkan keselamatan di dunia dan akhirat. Suatu ketika, Sahl bin Sa’ad RA bertanya kepada Rasulullah SAW, ”Wahai Rasululullah, apakah jalan keselamatan?” Nabi menjawab, ”Tahanlah lidahmu, perluaslah rumahmu dan tangisilah kesalahanmu.” (HR Tirmidzi). Dalam hadisT lain, Rasulullah SAW bersabda, ”Siapa yang menjam
in untukku apa yang ada di antara dua janggutnya (lidah) dan dua kakinya, maka aku menjamin baginya surga.” (HR Bukhari).


Betapa hebatnya orang yang mampu menjaga lidah. Sampai-sampai dikatakan dalam sebuah hadis bahwa orang yang menjaga lidahnya, mampu mengalahkan setan. ”Simpanlah lidahmu kecuali untuk kebaikan, karena sesungguhnya dengan demikian, kamu dapat mengalahkan setan.” (HR Thabrani).

Begitulah para sahabat, mereka lebih rela mengunci lidahnya dari berkata yang tidak diridhai Allah dan Rasul-Nya. Setiap perkataan pasti ada yang mencatat dan akan dipertanggungjawabkan kelak di hadapan Allah SWT. Karena itu, menjaga lidah merupakan salah satu upaya untuk menghindari hisab di akhirat. ”Tiada satu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.” (QS Qaaf: 18). Wallahua’lam.

Indahkanlah



> Indahkanlah wajah dengan senyum penuh kelembutan
> Indahkanlah jiwa dengan kesederhanaan
> Indahkanlah raga dengan menampakkan nikmat-NYA
> Indahkanlah akal dengan ilmu yang bermanfaat
> Indahkanlah lisan dengan zikir dan perkataan yang baik
> Indahkanlah hidup dengan sabar, syukur ikhlas dan ridha akan ketentuanNya
> Indahkanlah hidup dengan mengabdi
> Indahkanlah hidupmu karena Allah menyukai keindahan.

Indahnya sabar



Dan orang yang sabar kerana mengharapkan keredhaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan solat, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara sembunyi atau secara berterang-terang dan mereka pula menolak kejahatan dengan kebaikan; orang itulah mendapat tempat kesudahan (yang baik), (yaitu) syurga-syurga 'Adn, mereka masuk ke dalamnya bersama dengan orang yang saleh dari nenek moyangnya, pasangan-pasangannya dan anak cucunya, sedang malaikat masuk ke tempat mereka dari semua pintu; (sambil mengucapkan), "Selamat sejahtera atasmu karena kesabaranmu." Maka alangkah nikmatnya tempat kesudahan itu.
(Ar-Ra'd; 13: 22-24)


Allah s.w.t mempunyai 3 jawapan pada Doa':

Pertama: Ya

Kedua: Ya, tapi bukan sekarang

Ketiga: Ada perancangan yang lebih baik untuk dirimu


Tidak ada yang 'tidak', teruskan berusaha dan berdoa.
Wahai hati, percayalah pada-Nya...

Kerana dia menyayangimu



~Dia sentiasa bersamamu kerana Dia menyayangimu...~

Selagi kita masih bernyawa dan diberi nafas oleh Allah di atas muka bumi ini, selagi itulah Allah akan menguji hamba-hambaNya. Ia boleh berupa ujian-ujian kecil mahupun besar.

Ujian-ujian yang Allah beri adalah sesuai dengan kemampuan setiap hamba.

"Allah tidaklah membebani seorang hamba itu melainkan sesuai dengan kemampuannya..."
(Al-Baqarah; 2:286)


Seringkali, kita tidak mampu untuk mengubah keadaan dan situasi. Namun, kita boleh mengubah persepsi terhadap apa yang kita hadapi. Pilihlah untuk menjadi optimis atau pesimis. Pilihlah untuk bersangka baik dengan Allah ataupun sebaliknya.

Di sinilah bermulanya perubahan terhadap diri kita sendiri. Perubahan terhadap cara pandang, yang perlu dimulakan dari hati. Berubah untuk menjadi manusia yang sentiasa bersangka baik dengan Allah.

Jika kita rasa hidup kita sudah tiada makna, maka apakah Allah ciptakan kita hidup di atas muka bumi ini sia-sia? Apakah segala nikmat yang Allah beri kepada kita selama ini, tiada timbal balik yang harus kita kembalikan kepada Allah walau hanya sekadar untuk patuh dan taat pada perintahNya?

Fikir-fikirkanlah.

*******************************************

Diumpamakan manusia berada di bahagian bawah, berhampiran sebuah bangunan. Apabila orang yang berada di tempat tinggi memberi makanan kepada orang di bahagian bawah, manusia yang menerima makanan sering lupa untuk berterima kasih kepada yang memberi. Sebaliknya sibuk mengambil makanan yang diberi. Sehingga satu tahap orang memberi dari atas terpaksa melempar batu ke bawah supaya yang di bawah terngadah ke atas. Supaya manusia yang menerima, mengingati Dia Yang Maha Pemberi kepada hamba-hambaNya.

Perlu ingat bahawa Allah amat sayangkan hamba-hambaNya melebihi sayang diri kita pada diri sendiri. Dia mahu kita selalu mengingatiNya melebihi dunia dan seisinya ini.

"Wahai Musa, tidaklah aku menciptakan suatu makhluk yang lebih Aku sukai daripada hambaKu yang beriman. Aku mengujinya untuk kebaikannnya dan menghilangkan ujian daripadanya untuk kebaikannya. Aku mengetahui apa yang baik bagi hambaKu. Maka bersabarlah atas ujianKu. Bersyukurlah atas rahmatKu, dan redhalah atas qadha' ketentuanKu. Aku menuliskannya dalam golongan orang-orang yang benar di sisiKu, apabila dia bekerja dengan redhaKu dan mentaati perintahKu."

Tingginya arasy Allah



Tingginya arasy Allah... lagi tinggi sidratul muntaha... Nabi s.a.w dah sampai, baginda semulia-mulia ciptaan Allah.. kita ni baru saja di bumi, tapi ramai yang sombong bagai pernah duduk di langit ke tujuh.. jangan lupa diri.. sebaik2 manusia adalah yg paling bertaqwa.. kita semua nak pulang kampung kita kan? syurga namanya.. neraka tu bukan kampung kita.. jadi janganlah sombong atas bumi.. nanti tak dapat balik kampung pula..

SEUNTAI KATA TENTANG CINTA



Cinta bagaikan gema, engkau kirimkan kepada orang-orang disekelilingmu, lalu ia kembali kepadamu.

Engkau tebarkan dilingkunganmu, ia kembali kepangkuanmu.

Apa yang engkau lihat pada orang lain engkau dapatkan pada dirimu. Mereka pun memberikan kepadamu cinta dan kasih sayang.

Engkau yang melukis jalan yang akan dilalui mereka dalam bersikap kepadamu. Jika engkau bersikap baik kepada mereka dan mencintai mereka, niscaya mereka mencintaimu.

Kalau engkau memberikan faedah untuk mereka, mereka akan memberimu faedah.

Pasti! Saling mencintai dan mengasihi itu karena dan dijalan Allah.

Dan orang yang paling pertama mendapatkan cinta dan kelembutan perasaanmu adalah orangtua, istri atau suami dan anak-anakmu.

Rasul shollalllahu ‘alaihi wa sallama bersabda,

خيركم خيركم لأهله و أنا خيركم لأهلي

“Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik bagi keluarganya dan aku adalah yang paling baik bagi keluargaku”.[1]

Tidaklah tersesat banyak manusia dari jalan Robb mereka melainkan karena mereka lebih mengedepankan cinta kepada segala sesuatu melebihi cintanya kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Demikian juga sebagian orang yang tenggelam dalam lembah permusuhan, dengki dan dendam kesumat adalah karena hilangnya cinta dari hati mereka.

Cobalah rasakan hidup – walau sebentar – dengan merasakan cinta manusia kepadamu, sedikit atau pun banyak. Bukankah hari-hari itu akan menjadi hari-hari terindah dalam kehidupanmu?.[2]

Dengarkan firman Allah Ta’ala,

إن الذين أمنوا وعملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمن ودا

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal sholeh Allah yang Maha pengasih akan menjadikan untuk mereka kasih-sayang”.[3]

Maksudnya cinta di hati manusia untuk mereka!

Pernahkah engkau bertanya pada dirimu sendiri, “Bagaimana diriku dengan cinta dilangit ini?”. Bukankah engkau pernah mendengar firman Allah Ta’ala dalam hadits Qudsi, “Sesungguhnya Aku mencintai fulan, maka cintailah ia”. Lalu malaikat menyambutnya dengan penuh cinta dan rindu, kemudian diletakkan untuk penerimaan di muka bumi yaitu dengan cinta manusia kepadanya?!

Subhanallah!!

Seseorang dicintai Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, dicintai Jibril dan para malaikat yang menghuni langit. Kemudian Allah jadikan manusia mencintainya … alangkah indahnya hidup orang tersebut.

Salah seorang di antara kita selalu mencari dan mengharapkan cinta makhluk kepadanya. Dadanya akan serasa sesak dan lidahnya bagai kelu jika mereka membencinya. Dan ia akan terbang karena gembira jika mereka mencintainya.

Orang ini mencari cinta manusia kepadanya disetiap tempat dan pada setiap insan. Akan tetapi ia lupa – kadang-kadang atau bahkan sering – cinta Robb-nya insan. Ia lupa apakah ia termasuk orang-orang yang dicintai Allah atau sebaliknya?

Demi Allah, saudaraku!! Apa guna cinta seluruh makhluk kepada kita jika Robb pencinta seluruh makhluk membenci kita?!

Renungkan bagaimana Asiyah mendahulukan tetangga sebelum tempat tinggal dalam do’anya, “Robbku, bangunkanlah untukku di sisi-Mu sebuah rumah di dalam surga”.[4]

Bagaimana menurutmu, kalau dikatakan kepada orang-orang mukminin : pilihlah antara surga tidak ada padanya Robb kalian dan padang tandus kalian bersama Robb kalian. Menurutmu apa yang akan mereka pilih?

Oohh .. alangkah meruginya orang yang tidak pernah merasakan yang paling indah dan manis dalam kehidupan ini!

Tahukah engkau apa itu? Dicintai Allah dan mencintai-Nya.

Cinta Allah kepada hamba adalah puncak cita-cita orang-orang yang sholeh. Karena apabila Allah cinta kepada hamba-Nya, Dia ridho kepadanya, meridhoi amalan, perkataan dan hatinya. Kebahagiaan apalagi yang melebihi itu?

Katakana kepadaku sejujurnya: apakah ada seseorang yang tulus dan benar dalam mencintai kekasihnya lalu ia menyiksa kekasihnya? neraka apalagi yang ditakuti seorang hamba apabila ia dicintai Allah? (dan bagi Allah adalah perumpamaan yang lebih tinggi – walillahil Matsalil A’laa).

[1] Shohih Al Jami’ (3314).

[2] Kholid Al Ahmady, Al Hubb dengan beberapa penyesuaian.

[3] Maryam : 96.

[4] At-Tahrim : 11.

Bila Hati Teruji




Wahai Tuhanku, Allahu Rabbi.
Entah berapa kali Kau menguji kami. Kadang kami mampu, kadang kami jatuh dan menzalimi diri.
Kami mohon kekuatan pada-Mu, janganlah Kau uji atas apa yang tidak mampu kami lalui.

Ada perkara yang tidak mampu kami kawal di hari-hari kami. Kerana kami hanya manusia yang tidak punya kuasa seperti-Mu, Ya Rabbi.

Ada hari-hari kami benar-benar teruji. Kami pohon penawar-Nya darimu.

Kami pohon dengan sebenar-benarnya, Ya Allah.

Kami mohon Kau mempermudahkan urusan kami. Nyata jalan satu itu bukan untuk kami.
Akur.
Namun, Kau tetap menguji hari-hari kami agar nyata benar keimanan kami kepada-Mu.

Ya Allah, maka anugerahkanlah jalan lain kepada kami. Bantulah kami kembali ke jalan-Mu..

************************************

Terlalu banyak cerita yang ku pendam,
Hingga hanya mampu ku berdiam,
Menghadapinya hanya dengan tangisan,
Bahawa aku lemah tanpa-Nya.

Kami mohonkan ketabahan,
Pada perkara yang diiginkan,
Dan perlu dilepaskan
Hanya kerana mengharap redhamu, Ya Allah.

Wahai Tuhan,
Kami khilaf,
Jangan jadikan hati kami buta,
Tanpa dapat melihat agungnya diri-Mu,
Jangan biarkan kami tuli,
Apabila mendengar peringatan-Mu,
Jangan biarkan hati kami lali,
Atas setiap perintah-Mu pada kami,

~Bantu kami Ya Rabbi. Tatkala hati berbolak-balik, kuatkanlah ia. Tatkala hati kami sakit, sembuhkanlah ia~

PINTU SYAITAN UNTUK MENJADIKAN HATI GELAP TANPA HIDAYAH DAN BARAKAH DARI ALLAH S.W.T



1. SYARHUL THAA'AM ; gemar kepada makan atau makan terlalu banyak

2. SYARHUL KALAM ; gemar kepada bercakap yang sia-sia, percakapan yang tidak berfaedah kepada dunia dan akhiratnya.

3. GHA'DHAB ; bersifat dengan sifat pemarah dan cepat melenting walaupun kesilapan berlaku pada perkara yang kecil.

4. BUKHL ; bakhil atau kedekut dan merasa sayang untuk membelanjakan hartanya pada jalan Allah.

5. HASAD ; dengki akan nikmat yang ada pada orang lain serta suka jika orang itu mendapat kesusahan, melebihi dari dirinya.

6. HUBBUL JAH ; cintakan kepada kemegahan dunia secara keterlaluan sehingga lalai dari beribadat serta berzikir kepada Allah Swt.

7. HUBBUN DUNYA ; cintakan dunia secara keterlaluan sehingga lalai dari beribadat serta berzikir kepada Allah Swt.

8. KIBR ; bongkak atau sombong, dan merasakan dirinya mempunyai kelebihan dan kedudukan yang tinggi dari orang lain.

9. UJUB ; merasakan dirinya telah banyak beribadat atau telah banyak harta sehingga ia terlupa segalanya, adalah nikmat dari Allah.

10. RIYA' ; menunjuk-nunjuk dengan amal ibadatnya, beramal untuk mendapat pujian dan sanjungan untuk dipandang mulia oleh manusia bukan kerana Allah

Lelaki soleh utnuk wanita solehah



Jangan kau DENDAM sebab kuenggan MEMBALAS cintamu..BERCINTA aku mahu, tapi dengan SUAMIKU..

Wahai para gadis, ketahuilah..untuk mendapatkan seorang LELAKI SOLEH ialah dengan terlebih dahulu BERUSAHA mendidik diri menjadi seorang WANITA yang SOLEHAH..PERNIKAHAN bukan sebuah cerita kayangan umpama kisah fairytales tetapi ia adalah kisah CINTA REALITI gabungan dua hati mencari kasih dan REDHA Ilahi..perkahwinan adalah ruang untuk kita menyemai PAHALA dan menuju syurgaNya.

.::Jagalah Hati::.



.::Jagalah Hati::.


Hati adalah alat dimana kita bisa merasakan sesuatu hal....


“Rosululloh berbicara tentang hati, hati itu terdiri dari empat macam, yaitu : hati yang bersih dan bersinar bagaikan lampu itulah hati orang mukmin, hati yang hitam seluruh permukaannya itulah hati orang kafir, hati yang terbungkus rapat itulah hati orang munafik, dan hati yang berisi campuran antara keimanan dan kemunafikan. Perumpaan iman yang bersemayam dalam hati bagaikan sayur-sayuran yang tumbuh sehat harus cukup air, sedangkan perumpaan nifa’ seperti bisul yang dibesarkan dengan nanah dan darah, yang mana dari keduanya yang menang dan dominan dengan itu pula ia disifati.” (HR Ahmad)


Hati itu adalah raja,


“Ingatlah sesungguhnya di dalam tubuh manusia itu ada segumpal daging apabila ia baik maka baiklah seluruh tubuhnya dan jika ia rusak maka rusaklah seluruh tubuhnya, tidak lain dan tidak bukan itulah yang disebut hati.”

Hati itu ibarat cermin sahabat, ingat sifat cermin bukan?? Yaaa cermin bukan kaca. Karena cermin berbeda dengan kaca. Membuka sedikit memori kita perihal pelajaran ilmu fisika perihal hukum pemantulan dan pembiasan. Cermin itu bersifat memantulkan, yaaa sama halnya dengan hati. Hati ibarat cermin yang dikelilingi berbagai perkara, jika perkara itu baik dan indah maka pantulan dari cermin pun akan baik dan indah. Jika perkara itu buruk maka pantulan dari cermin pun akan buruk. So, kita harus pandai untuk bisa berdekatan dengan lingkungan yang berhawa baik, agar pantulan cermin kita juga baik ^^. Tak beda halnya dengan kita berteman dengan si penjual minyak wangi, kita akan kena wanginya pula ^^.


Hati itu juga pangkal dari segala amalan kita, meski kita tutup-tutupi suatu saat akan tampak karena sesungghnya perkara hati akan terlihat....


Jagalah hati,................


dan kita akan merasakan betapa indahnya ISLAM :)

.::Allah Sangat Mencintaimu::.




Begitu banyak nikmat Allah yang diberikan kepada kita.
Tetapi kadang sedikit sekali syukur kita.....

~Bila Allah memberimu petunjuk, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu...
~Bila Allah memberimu kesempitan, kesulitan dan musibah, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu dan ingin mendengar suara doa dari bibirmu...
~Bila Allah memberimu sedikit, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu, Dia akan memberimu banyak lagi di akhirat...
~Bila Allah memberimu rasa redha, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu, Dia telah memberimu nikmat terindah...
~Bila Allah memberimu kesabaran, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu, Dia memasukkanmu dalam golongan orang-orang yang beruntung...
~Bila Allah memberimu keikhlasan, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu, maka ikhlaslah kepada-Nya...
~Bila Allah memberimu cita-cita, maka ketahuilah Dia mencintaimu, Dia ingin kamu bersyukur...
~Bila Allah memberimu kesedihan, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu, Dia sedang menguji keimananmu…
~Bila Allah memberimu harta, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu. Maka janganlah bakhil kepada yang fakir…
~Bila Allah memberimu kefakiran, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu. Dia telah memberimu sesuatu yang lebih berharga dari harta…
~Bila Allah memberimu lisan dan hati, maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu. Pergunakanlah dalam kebaikan…
~Bila Allah memberimu nikmat Islam, Shalat, Shiyam, Qiyam, Al-Quran, Tarbiyah. Maka ketahuilah bahwa Dia mencintaimu. Jangan kau abaikan dan kerjakanlah…
~Bila kau sudah tahu bahwa Allah mencintaimu, Maka mengapa kau diam saja?

♥ Berikan seluruh cintamu kepada-Nya! ♥♥♥

Wallahu’alam

WAHAI WANITA ISLAM ... sila jawab ...



WAHAI WANITA ISLAM ... sila jawab ...

Mengapa anda memuat naik gambar-gambar anda ke facebook? Adakah untuk mendapatkan komen?

Komen membentuk orang lain sebagai "wow", "cantik", "anda adalah seperti malaikat .."

Ok .. sekarang beritahu saya apa yang kamu dapat dengan komen-komen ini? Keseronokan?

Ok berapa lama keseronokan yang terakhir bagi?

Maksimum untuk 2, 3 hari ... atau mungkin pada setiap kali anda membaca kepada mereka.

Tetapi berapa banyak sukacitanya bahawa apabila berbanding dengan keseronokan yang kami telah dijanjikan di Jannah?

Ok sekarang JAWAB untuk ini PULA ...

Anda ingin jika suami anda meminati gadis yang lain?

"Tidak" hak?

Jika demikian, mengapa anda memberi diri anda dikagumi oleh suami orang lain?

Dan saudara-saudara .. sekarang sila jawab ini ..

Anda akan gembira jika orang lain mengkagumi isteri anda?
Maka bagaimana jika anda kagumi isteri orang lain?

Dan mengulas bahawa "kamu cantik" dan sebagainya ....

FIKIRLAH.. DAN RENUNGKAN.

Mendedahkan aurat di facebook



Antara kisah yang hangat di seantero Facebook ni mengenai seorang remaja bernama Nur Far***** yang telah meninggal dunia. Dikatakan ibu arwah telah bermimpi arwah merayu agar akaun Facebook'nya dapat ditutup kerana banyak gambar yang membukakan aurat di situ. Wallahualam.


Maka bermulalah misi rakan-rakan arwah mencari hacker yang boleh memecah masuk akaun arwah dan tolong tutupkan akaun tersebut.


Dua pengajaran di sini:

1. Jangan sengaja mendedahkan aurat anda di Facebook.

2. Jika berlaku kematian pada ahli keluarga atau sahabat anda, tak perlu susah payah cari hacker. Hubungi Facebook dan berikan bukti kematian kemudian mereka akan tolong padamkan.


Hubungi Facebook dan berikan bukti kematian kemudian mereka akan tolong padamkan. Ini link nya,


https://www.facebook.com/help/contact_us.php?id=305593649477238




Ini link si mati...




http://www.facebook.com/profile.php?id=100001203514989

16 Golongan Manusia Yang Tidak Dapat Melihat Wajah ALLAH..



Salah satu nikmat yang paling besar yang dikecapi oleh penduduk syurga ialah mereka dapat melihat dan menatap wajah Allah Azza Wajalla. Allah berfirman dalam Surah al Qiamah ayat 22-25

وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ

وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بَاسِرَةٌ تَظُنُّ أَن يُفْعَلَ بِهَا فَاقِرَةٌ

Pada hari akhirat kelak, muka (orang-orang yang beriman kelihatan) berseri-seri; justeru mereka dapat menatap wajah Tuhannya. Sebaliknya muka (orang-orng kafir) serba muram dan pucat hodoh justeru mereka yakin akan menghadapi seksaan yang berat dan dahsyat. Namun bagi orang yang bernasib malang mereka tidak akan dapat masuk syurga dan menatap wajah Allah. Golongan yang tidak akan dapat menatap wajah Allah yang mulia ialah :

1. Orang yang menjual janji setianya dengan Allah dengan harga yang tidak seberapa daripada habuan duniawi yang fana ini.(Orang bersumpah palsu) Allah berfirman :

إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَـئِكَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ)— آل عمران : 77

Sesungguhnya orang-orang yang mengutamakan keuntungan dunia yang sedikit dengan menolak janji Allah dan mencabuli sumpah mereka, mereka tidak akan mendapat bahagian yang baik pada hari akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan memandang kepada mereka pada hari Kiamat, dan tidak akan membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

2. Pemerintah yang menjauhkan diri dari suka duka rakyat, tidak peduli kepada penderitaan mereka dan tidak kesihan terhadap kemiskinan dan keperitan hidup yang dihadapi oleh mereka.

عن أبي مريم الأزدي رضي الله عنه قال:قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (من ولي من أمور المسلمين شيئاً ،فاحتجب دون خلّتهم ،وحاجتهم ،وفقرهم، وفاقتهم، احتجب الله عنه يوم القيامة، دون خلّته ، وحاجته ، وفاقته، وفقره )

Abu Mariam al Azadi R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda :“ Siapa yang memikul apa-apa jawatan atau tugas menguruskan orag Islam namun dia gagal memenuhi tanggongjawab dan dia mengelak daripada menyelesaikan keperluan mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaan umat Islam nescaya Allah akan mengelak (menjauhkan diri) daripadanya pada hari kiamat kelak daripada menyelesaikan keperluannya yang mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaannya pada hari tersebut.”

Hadith Sahih riwayat Abu Daud dan dianggap berstatus sahih oleh al Albani.

3. Orang Tua yang Berzina

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال ( ( ثلاثة لايكلمهم الله يوم القيامة ، ولا ينظر إليهم ، ولا يزكيهم ، ولهم عذاب أليم: شيخ زانٍ ، وملك كذّاب ، وعائل مستكبر ) أخرجه مسلم

Abu Hurairah R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. pernah bersabda:“Tiga orang yang Allah enggan bercakap-cakap dengan mereka pada hari kiamat kelak. Allah tidak sudi memandang muka mereka, Allah tidak akan membersihkan mereka daripada dosa (dan noda) . Untuk mereka disiapkan seksa yang sangat pedih. (Mereka ialah ): Orang tua yang berzina, pemerintah yang suka berdusta dan fakir miskin yang takabbur.”

Hadith ditakhrijkan oleh Muslim.

4. Pemerintah Atau Kerajaan Yang Suka Berbohong (Dusta)

5. Orang miskin yang takabbur

6. Orang yang tak sudi menolong walau dengan mengajukan seteguk air.

في حديث ابي هريرة (……. ورجل منع فضل ماء ، فيقول الله : اليوم أمنعك فضلي ، كما منعت فضل مالم تعمل يداك

Dalam Hadith riwayat Abu Hurairah ada disebutkan prasa berikut: .. orang yang enggan memberi lebihan air minum (yang dia miliki kepada orang yang keputusan air minum). Sehingga Allah bersabda : Pada hari ini Aku akan menghalangmu daripada mendapat lebihan kurniaKu, persis sepertimana kamu menghalang orang lain daripada mendapat kurniaan yang bukan tangan kamu yang menciptanya.

7. Pembai’ah dan pengundi pemimpin kerana kebendaan

وعن أبي هريرة – رضي الله تعالى عنه – قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: ( ثلاثة لا يكلمهم الله يوم القيامة، ولا ينظر إليهم، ولا يزكيهم، ولهم عذاب أليم: رجل على فضل ماء بالفلاة، يمنعه من ابن السبيل، ورجل بايع رجلا بسلعة بعد العصر، فحلف له بالله لأخذها بكذا وكذا فصدقه، وهو على غير ذلك، ورجل بايع إماما لا يبايعه إلا للدنيا، فإن أعطاه منها وفى، وإن لم يعطه منها لم يف ) متفق عليه.

Dalam hadith riwayat Abu Hurairah bahawa Rasulullah pernah bersabda”Tiga orang Allah tidak akan bercakap cakap dengannya pada hari kiamat kelak. Malah Allah tidak akan menoleh (memandang) kepadanya, Allah tidak akan menyucikan dirinya (daripada dosa) . Sebaliknya disediakan untuknya seksa yang sangat pedih. Pertama; orang yang mempunyai bekalan air yang banyak di suatu kawasan lapang atau sahara tapi ia enggan untuk memberi minum ”Ibnu al Sabil” para musafir (yang kehabisan bekalan minuman ). Kedua; orang yang menawar untuk membeli barangan selepas asar dengan bersumpah atas nama Allah; bahawa dia akan membeli atau mengambil barang itu dengan harga tertentu.Janjinya itu dipercayai benar oleh penjual. Pada hal dia sebenarnya langsung tidak berniat untuk membelinya . Ketiga; orang membai’ah pemimpin (mengundi dan memilih atau melantik pemimpin) semata-mata kerana perhitungan keduniaan (kebendaan). Kalau orang yang dipilihnya itu memberikan janji habuannya maka barulah dia akan menunaikan kewajibannya. Kalau tidak ia akan bersikap enggan (atau ingkar).” (Hadith Muttafaqun ’alaihi)

8. Penderhaka Ibu Bapa

Rasulullah bersabda:

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ثلاثة لاينظر الله عز وجل إليهم يوم القيامة :العاق لوالديه ، والمرأة المترجلة المتشبهة بالرجال والديوث) صحيح أخرجه أحمد والنسائي

Abdullah Bin Omar R.A. meriawayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda:“Tiga orang Allah tidak akan sudi memandang wajah mereka pada hari kiamat kelak: Penderhaka kepada dua ibu bapanya, wanita yang berlagak lelaki yang meniru kaum jantan dan golongan orang Daiyuth. Hadith sahih ditakhrijkan oleh Ahmad dan Nasaii

9. Wanita yang berlagak seperti lelaki (Tomboy)

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال :قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ثلاثة لاينظر الله عز وجل إليهم يوم القيامة :العاق لوالديه ، والمرأة المترجلة المتشبهة بالرجال والديوث ) صحيح أخرجه أحمد والنسائي

10. Orang Lelaki yang Days

Suami atau bapa yang tidak lagi mempunyai rasa cemburu dan maruah diri sehingga membiarkan isteri berjahat dengan orang lain tanpa rasa cemburu dan marah Apabila perasaan cemburu yang positif ini sudah tidak ada lagi dalam diri seseorang ; maka tidak ada usaha untuk menentang kemungkaran terhadap maruah keluarga atau diri sendiri. Dengan itu kejahatan akan bermerajalela.

11.Pengamal Budaya Kaum Luth

عن ابن عباس رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (لاينظر الله – تعالى- إلى رجل أتى رجلاً ، أو امرأة في الدّبر ) صحيح اخرجه الترمذي

Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda : Allah tidak akan sudi memandang wajah orang yang menyetubuhi lelaki atau mendatangi isterinya di duburnya. Hadith sahih ditakhrijkan oleh al Turmuzi

12. Pengamal Seks Abnormal

Golongan ini termasuk kalangan yang bernafsu terhadap binatang dan tergamak melakukan hubungan jenis dengan binatang .

13.. ”Al-Mannan” atau pemberi yang suka mengungkit-ungkit pemberiannya; baik lelaki mahupun perempuan.

عن ابي ذر رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ثلاثة : ( لايكلمهم الله يوم القيامة ، ولايزكيهم ، ولهم عذاب أليم ) فقالها رسول الله صلى الله عليه وسلم ثلاث مرار ، فقلت : خابوا وخسروا من هم يارسول الله قال: المنان والمنفق سلعته بالحلف والمسبل ازاره ) اخرجه مسلم

Abu Zar meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: “ Tiga orang Allah tidak akan bercakap-cakap dengan mereka. Allah tidak akan membersihkan mereka daripada dosa (dan noda) malah disiapkan untuk mereka seksa yang sangat pedih. Baginda mengulang prasa itu tiga kali. Lalu (kata Abu Zar) aku pun menambah, malang , kecewa dan rugilah mereka ; siapakah mereka itu wahai Rasulullah?. Beginda menjawab al Mannan atau orang yang suka mengungkit-ungkit pemberiannya, orang yang melariskan barang jualannya dengan sumpah (palsu) dan orang suka melabuhkan pakaiannya ( kerana-menunjuk-nunjukan kekayaan ).Hadith di takhrijkan oleh Muslim

14. Orang suka menunjuk-nunjuk kekayaan dengan pakaian labuh menyapu tanah dan berjalan di muka bumi dengan angkuh atau

المسبل إزاره المختال في مشيته

“Orang melabuh-labuhkan pakaian (menunjuk-nunjuk kekayaan dengan sikap boros) yang berjalan dengan cara bermegah-megah dengan diri sendiri.”

15. Penjual yang melariskan barang jualannya dengan cara berdusta dan membohong

عن ابي ذر رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ثلاثة لايكلمهم الله يوم القيامة ، ولا يزكيهم ، ولهم عذاب أليم : المسبل إزاره ، والمنان ، والمنفق سلعته بالحلف الكاذب ) أخرجه مسلم في كتاب الإيمان

Abu Zar meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda :Tiga orang Allah tidak akan bertutur kata dengan mereka. Allah tidak akan membersihkan mereka dan untuk mereka disediakan azab yang sangat dahsyat… penjual yang melariskan barang jualannya dengan sumpah palsu.

16.Isteri yang tidak berterima kasih terhadap suami

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( لاينظر الله إلى امرأة لاتشكر لزوجها وهي لاتستغني عنه ) صحيح أخرجه النسائي وصححه الالباني

Abdullah Bin Omar R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. pernah bersabda: “Bahwa Allah tidak akan memandang muka isteri yang tidak berterima kasih (kufur nikmat) kepada suaminya. Pada hal dia sendiri tidak boleh tidak memerlukan kepada suaminya itu.”

Renungan bersama



"Bila engkau ingin dicintai Allah,

takutlah kepadaNya dan bertaqwalah.

Bila engkau ingin dicintai para makhluk,

berbuat baiklah kepada mereka,

dan jangan berharap sesuatu dari yang mereka miliki.


Dan bila engkau ingin diperkaya dalam harta,

maka zakatilah harta bendamu.


Bila engkau ingin sihatkan badanmu,

maka perbanyaklah sedekah.


Dan bila engkau ingin dipanjangkan umurmu,

maka bersilaturrahmilah kepada kaum kerabatmu.


Bila engkau ingin dikumpulkan bersama Rasulullah di padang mahsyar,

maka panjangkanlah sujudmu kepada Allah Yang Maha Esa dan Maha Perkasa.

11 ORANG YANG MENDAPAT DOA MALAIKAT



11 ORANG YANG MENDAPAT DOA MALAIKAT :


1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.


2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.


3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.


4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).


5, Kalangan malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.


6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.


7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.


8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.


9. Orang yang membelanjakan harta (infak).


10. Orang yang sedang makan sahur.


11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.


IF YOU CARE, DON'T FORGET TO SHARE...

Solat




Solat


✔ Ruginya orang handsome tak solat, Nabi Yusof yang handsome pun solat.

✔ Ruginya orang cantik tak solat, Saidatina Aisyah yang cantik pun solat.

✔ Ruginya orang kaya tak solat, Nabi Sulaiman yang kaya pun solat.

✔ Ruginya orang miskin tak solat, Nabi Muhammad yang miskin pun solat.

✔ Ruginya kanak-kanak tak solat, Hasan dan Husin ketika kanak-kanak pun solat.


Firman Allah Taala juga di dalam Surah Thaahaa: 132:Terjemahannya :


"Dan perintahkanlah kepada ahli keluargamu supaya mengerjakan solat dan bersabarlah dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat yang baik itu adalah bagi orang-orang yang bertaqwa"

9 Mimpi Nabi Muhammad SAW



9 Mimpi Nabi Muhammad SAW

Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi Muhammad saw bersabda:

"Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan........"

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah di datang oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya,maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab,tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga di halang dari meminumnya,ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadan gelap gelita di sekelilingnya, sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang-benderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidak pun membalas bicaranya,maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya,lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya, maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.


BERSABDA RASULULLAH SAW: "SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU
YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT"

ZIKIR YANG RINGAN DI LIDAH TETAPI BERAT TIMBANGANNYA DI MIZAN



.::ZIKIR YANG RINGAN DI LIDAH TETAPI BERAT TIMBANGANNYA DI MIZAN::.


Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: “Dua kalimah yang ringan di lidah,

berat di atas neraca timbangan dan disukai oleh Tuhan Yang Maha Pengasih ialah: SubhanAllahi wa bihamdih, SubhanAllahil-`Azim“

(Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)


Maknanya:

1.SubhanAllahi wa bihamdih = Maha Suci ALLAH dan Segala Pujian BagiNYA

2.SubhanAllahil-`Azim = Maha Suci ALLAH Yang Maha Agung


Muslimin muslimat sekalian,

Ambillah peluang setiap masa yang terluang untuk kita mengingati ALLAH. Di dalam hadith di atas, Nabi S.A.W. telah menyatakan akan kelebihan kalimah zikir ‘SubhanAllahi wa bihamdih, SubhanAllahil-`Azim’ yang tidak sepatutnya kita abaikan.



Kalimah ini sangat mudah untuk disebut, tetapi subhanALLAH ganjaran pahalanya besar, malah disukai oleh ALLAH Ar-Rahman.

Justeru, janganlah kita membiarkan masa yang berlalu tanpa kita mengamalkannya. Samada sedang berjalan, sedang menunggu, sedang berehat, sedang memandu atau mana-mana ketika pun, janganlah kita biarkan masa berlalu pergi tanpa diisi dengan dzikrullah. Apatah lagi seperti kalimah zikir di atas. Mudah, tapi besar ganjarannya.


Semoga kita semua dapat mengamalkannya, insyaALLAH.


Janganlah pernah tanya, Allah tak sayangkan saya ke?


biarlah, biar...

biar seberat mana ujian datang,

biar sekuat mana kamu diduga,

biarlah sesedih dan sederita mana hatimu,

janganlah pernah buruk sangka dengan Allah..

janganlah, ya Allah, moga2 Allah pelihara dan Allah jauhkan kita dri berburuk sangka padaNYA...

perancanganNYA tiada yg buruk, tiada yang salah.


janganlah bertanya "tak sayangkah Allah pada saya?"


dan janganlah pula berkata ;

"dan bila Allah menetap ini, awak masih nk kata Allah sayangkan saya?"

Astaghfirullah Al-Azim...

istighfarlah, mengucaplah.

bila kamu tanya begini, dan bila terlintas di hati kamu ini,

seolah-olah kamu dah putus asa dengan rahmat dan kasih sayang Allah!


ya Allah,

diriku dan hatiku,

sahabatku,

janganlah pernah ragu akan kasih sayangNYA..

janganlah pernah kita mpertikai takdirNYA...

janganlah sayang,

jangan sekali sekali pernah,

moga2 apa pun yang datang dariNYA,

apa pun yang DIA bagi,

apa pun yang JADI,

apa pun yg DIA ambik balik,

moga kita tak pernah terlintas di hati,

Allah tak sayangkan saya.. ;(


janganlah pernah ada sekelumit pun rasa itu.

janganlah pernah buruk sangka pada ALLAH..

itu semua bukan pinta kita,

itu semua bukan kehendak kita,

tapi itu semua ketentuan Allah,

itu semua kehendak Allah,

Allah tu, tuhan kita.

Allah yang ESA, THE ONE AND ONLY,

yang kita mnghadap hari2,

yang patutnya kita letak pengharapan dan pgantungan yg tak pernah tgugat dek apa pun.

yang patut kita percaya sepenuh hati..


janganlah kita biar, apa pun ujian kehidupan,

mengugat kepercayaan dan mencabut iman dalam hati!


biarlah sekuat mana pun ujian, jangan pernah buruk sangka..

semuanya ada hikmah, semuanya ada sebab...

mungkin inilah cara dia nak tunjukkan sesuatu, mungkin ini cara dia nak uji dan tambah iman..

"selagi bergelar hamba, kamu layak dan patut diuji"


jangan, jangan pernah biar ujian melemahkan iman...

dan jangan salah faham tak semua kawan2 kamu yg bahagia gembira tu, sebab Allah syg,

mngkin Allah uji mereka dgn kejayaan dan kesenangan,

tapi Allah duga kamu dgn sedikit kesedihan dan kegagalan..

perancangan Allah tak ada yang salah.

ketentuan Allah tak ada yang buruk.

dan, memang, memang Allah sayang kamu!

Allah sayang kamu LEBIH daripada mana2 makhluk pun kat muka bumi ni.


sekadar perkongsian dari saya, dan

~ peringatan buat diri yang sedang diuji ~

~semoga dengan ujian kita bukan semakin jauh dariNYA, tp lebih dekat padaNYA ❤

Wanita solehah lebih baik dari bidadari syurga



ALLAHU AKBAR.. BETUL KE???
WANITA SOLEHAH LEBIH BAIK DARI BIDADARI SYURGA...

Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya :

Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”

Baginda menjawab,

“Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”

Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”

Baginda menjawab,

“Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)

Terkejut bila membaca hadis ni dan ingin berkongsi bersama rakan-rakan lain. Sungguh tinggi darjat wanita solehah, sehingga dikatakan lebih baik daripada bidadari syurga.

Semoga hadis ini menjadi inspirasi bagi kita semua dalam memperbaiki diri agar menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. InsyaAllah..

Orang beriman cintakan Allah



Firman Allah SWT dalam QS Al Baqarah 165, "Dan di antara manusia
ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka
mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang
beriman amat sangat cintanya kepada Allah."

Jadi Allah SWT telah menyampaikan pesan gamblang mengenai perbedaan dan
garis pemisah antara orang-orang yang beriman dengan yang tidak beriman
melalui indikator perasaan cintanya. Orang yang beriman akan memberikan
porsi, intensitas, dan kedalaman cintanya yang jauh lebih besar pada
Allah. Sedangkan orang yang tidak beriman akan memberikannya justru kepada
selain Allah, yaitu pada makhluk, harta, atau kekuasaan.

Islam menyajikan pelajaran yang berharga tentang manajemen cinta; tentang
bagaimana manusia seharusnya menyusun skala prioritas cintanya. Urutan
tertinggi perasaan cinta adalah kepada Allah SWT, kemudian kepada

Rasul-Nya (QS 33: 71). Cinta pada sesama makhluk diurutkan sesuai dengan
firman-Nya (QS 4: 36), yaitu kedua orang ibu-bapa, karib-kerabat (yang
mahram), anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan
tetangga yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahaya. Sedangkan
harta, tempat tinggal, dan kekuasaan juga mendapat porsi untuk dicintai
pada tataran yang lebih rendah (QS 9: 24). Subhanallah!
Perasaan cinta adalah abstrak. Namun perasaan cinta bisa diwujudkan
sebagai perilaku yang tampak oleh mata. Di antara tanda-tanda cinta
seseorang kepada Allah SWT adalah banyak bermunajat, sholat sunnah,
membaca Al Qur'an dan berdzikir karena dia ingin selalu bercengkerama dan
mencurahkan semua perasaan hanya kepada-Nya. Bila Sang Khaliq memanggilnya
melalui suara adzan maka dia bersegera menuju ke tempat sholat agar bisa
berjumpa dengan-Nya. Bahkan bila malam tiba, dia ikhlas bangun tidur untuk
berduaan (ber-khalwat) dengan Rabb kekasihnya melalui shalat tahajjud.

Betapa indahnya jalinan cinta itu!........

ISLAM ITU INDAH. mengatur segala sesuatunya, sampai-sampai dalam masalah cinta pun Allah SWT sudah membatasinya antara cinta kepada NYA dan cinta pada sesama makhluk

lalu apalagi yang masih kita ragu kan....???
SUBHANALLAH...SUBHANALLAH

(halaqah.net:cinta dalam Islam)

22 Sebab Malaikat tidak masuk rumah



Antara Sebab KENAPA Malaikat Rahmat tidak memasuki rumah anda:

1- Rumah orang yang memutuskan hubungan Silatul Rahim.

2- Rumah orang yang memakan harta anak yatim secara haram.

3- Rumah yang memelihara anjing.

4- Rumah yang banyak menyimpan gambar yang mencerca Para Sahabat Nabi, orang yang telah mati dan sebagainya.

5- Rumah yang mengumandangkan nyanyian yang memuja selain daripada Allah SWT.

6- Rumah yang sering meninggikan suara.

7- Rumah yang didiami mereka yang syirik kepada Allah SWT seperti tukang tilik, ahli sihir dan nujum.

8- Rumah yang menggunakan perhiasan daripada emas seperti pinggan dan mangkuk daripada emas.

9- Rumah yang makan makanan yang berbau seperti bauan rokok, perokok, penagih dadah .

10- Rumah yang didiami mereka yang sentiasa bergelombang dengan maksiat.

11- Rumah yang didiami mereka yang melakukan dosa-dosa besar.

12- Rumah yang didiami mereka yang derhaka kepada kedua ibu bapa.

13- Rumah pemakan riba,intres.

14- Rumah yang mengamalkan budaya syaitan seperti kumpulan rock.

15- Rumah yang memiliki patung-patung.

16- Rumah yang memiliki loceng seperti loceng gereja.

17- Rumah yang didiami peminum arak.

18- Rumah yang mempercayai tukang tilik.

19- Rumah yang didiami mereka yang mendapat laknat Allah SWT, pemakan rasuah, pemberi rasuah dan mereka yang mengubah kejadian Allah SWT seperti wanita yang mencukur bulu kening, wanita yang memakai gelang atau rantai di kaki.

20- Rumah yang didiami mereka yang berhadas besar tanpa mandi Janabah/Junub.

21- Rumah yang melakukan pembaziran ( berhias dengan berlebihan ).

22- Rumah yang melakukan maksiat di dalamnya.

Dosa isteri ditanggung oleh suami





Bagi mereka bergelar SUAMI..... Awas!! Mungkin dosa-dosa tak perasan ini anda yang tanggung..

Buat para isteri, kasihanilah suami anda, kerana suami anda menanggung dosa kamu...

Sebarkan kepada pasangan/rakan/taulan anda... tekan saja "SHARE" semoga anda mendapat ganjaran :)

Jodoh itu rahasia Allah



selama kita menunggu
sekuat mana kita setia
sehebat mana kita merancang
seteguh mana kita bersabar
sejujur mana kita menerima ketentuan dari-Nya

jika Allah telah menulis jodoh kita dengannya kita tetap akan bersama dengannya
tapi, jika takdir Allah menentukan. . .yang mana kita bukan dengan dirinya kita tidak akan bersama dengannya

karena tulang rusuk dan pemiliknya takan pernah tertukar dan akan bertemu pada saat yang tepat menurut ilmu-Nya.
tiada yang "kebetulan" melainkan semuanya telah dirancang dan sebaik-baiknya rancangan adalah dari Allah.

Niatkan dalam hati 8 perkara ketika berwuduk


Ketika Ambil Wuduk niatkanlah dalam hati
1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan,
... "Ya Allah, putihkanlah >mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.
"Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".

Silalah SHARE untuk kebaikan bersama. :)

Semut yang berubah warna bukti kekuasaan ALLAH


"Seorang lelaki berjaya menangkap gambar yang begitu indah, iaitu gambar semut berubah warna mengikut warna makanan yang dimakannya.

Bapa kepada tiga orang anak, Mohamed Ba.bu menangkap gambar peristiwa ini selepas isterinya, Shameem, menunjukkan semut berwarna putih selepas minum tumpahan susu.

Dia melakukan eksperiment dengan meletakkan gula cair berwarna dan melihat semut itu berubah warna dibahagian abdomen.

Sesetengah semut minum dari satu gula ke satu gula berwarna lain menjadikan warna yang baru di bahagian abdomen.

Mohamed Ba.bu atau dikenali Dr Ba.bu, seorang sainstis berusia 53 tahun itu menemui bahawa semut lebih suka warna gula yang lebih cerah seperti kuning dan hijau.

Dia berkata:

‘Idea untuk menangkap gambar tiba sebaik sahaja isteri saya menunjukkan semut berubah warna menjadi putih selepas minum tumpahan susu di dapur’

‘Saya menangkap gambar di ruangan taman untuk mendapatkan pencahayaan yang natural dan menyiapkan parafin set yang diletakkan gula berwarna diatasnya’

‘Saya mendapat semut yang banyak selepas beberapa minit dan menangkap gambar beberapa kali untuk mendapatkan image yang berkualiti’

Selain itu, Dr Ba.bu daripada Mysore, selatan India berkata:
‘Abdomen semut adalah separuh lutsinar, ia mendapat warna daripada makanan yang dimakan’"

~Hebat sungguh ciptaan Allah =) memang betul kalau pun semua air lautan dijadikan dakwat, dan semua pokok kertas untuk menulis ilmu , Nescaya masih ta mencukupi... dan sesungguhnya Allah itu Maha berkuasa lagi Maha Mengetahui.

ALLAH Tidak Pernah Jemu Mengampuni




Daripada Abu Sa'id al-Khudri bahawa ia mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:

Iblis berkata kepada Tuhannya:

Demi keperkasaan Mu dan keagungan Mu, aku akan selalu menyesatkan anak keturunan Adam selama roh masih berada dalam jasad mereka.


Allah s.w.t. menjawab:

Demi keperkasaan Ku dan keagungan Ku, Aku selalu mengampuni mereka selagi mana mereka meminta keampunan daripada Ku. (Riwayat Ahmad)

astagfirulla hal adzim....

Manusia hidup membutuhkan teman


Manusia hidup membutuhkan teman untuk berbincang
Manusia hidup membutuhkan lawan bicara
IniLah alasan mengapa Allaah subhanu wa ta'ala
Menciptakan makhluknya berpasang-pasangan
Ada siang ada malam ♥ Ada hitam ada putih ♥ Ada Laki² ada perempuan.....

≈ Allaah subhanahu wa ta'ala sangat memahami bahwa manusia diciptakan u/ saling berpasangan agar saling melengkapi ♥ Hitam akan terasa kelabu jika hanya di gambarkan warna hitam saja, Namun hitam akan terlihat cantik jika warna tersebut dikombinasikan dg putih ♥ Laki² dg perempuan pun demikian ♥ Betapa pahamnya Allaah subhanahu wa ta'ala akan hal ini. Smuanya saling melengkapi ≈

Oleh karena itu Allaah subhanahu wa ta'ala berfirman:

“ Wamin aayaatihii an khalaqa lakum min anfusikum azwaajal litaskunuu ilayha waja'ala baynakum mawaddatan warahmatan inna fii dzaalika laaayaatin liqawmin yatafakkarun.”

“ Dan di antara tanda² (kebesaran)-NYA ialah Dia menciptakan pasangan² u/ mu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung & merasa tenteram kepadanya, & Dia menjadikan di antaramu rasa kasih & sayang, sungguh pada yang demikian itu benar² terhadap tanda² (kebesaran Allaah) bagi kaum yang berpikir.” [Ar-Rum:21]

Hukum memakai minyak wangi



“Seorang perempuan yang mengenakan wewangian lalu melalui sekumpulan laki-laki agar mereka mencium bau harum yang dia pakai maka perempuan tersebut adalah seorang pelacur.” (HR. An Nasa’i, Abu Daud, Tirmidzi dan Ahmad. Syaikh Al Albani dalam Shohihul Jami’ no. 323 mengatakan bahwa hadits ini shohih)

Dari Yahya bin Ja’dah, “Di masa pemerintahan Umar bin Khatab ada seorang perempuan yang keluar rumah dengan memakai wewangian. Di tengah jalan, Umar mencium bau harum dari perempuan tersebut maka Umar pun memukulinya dengan tongkat. Setelah itu beliau berkata,

تخرجن متطيبات فيجد الرجال ريحكن وإنما قلوب الرجال عند أنوفهم اخرجن تفلات

“Kalian, para perempuan keluar rumah dengan memakai wewangian sehingga para laki-laki mencium bau harum kalian?! Sesungguhnya hati laki-laki itu ditentukan oleh bau yang dicium oleh hidungnya. Keluarlah kalian dari rumah dengan tidak memakai wewangian”. (HR. Abdurrazaq dalam al Mushannaf no 8107)

Dari Ibrahim, Umar (bin Khatab) memeriksa shaf shalat jamaah perempuan lalu beliau mencium bau harum dari kepala seorang perempuan. Beliau lantas berkata,

لو أعلم أيتكن هي لفعلت ولفعلت لتطيب إحداكن لزوجها فإذا خرجت لبست أطمار وليدتها

“Seandainya aku tahu siapa di antara kalian yang memakai wewangian niscaya aku akan melakukan tindakan demikian dan demikian. Hendaklah kalian memakai wewangian untuk suaminya. Jika keluar rumah hendaknya memakai kain jelek yang biasa dipakai oleh budak perempuan”. Ibrahim mengatakan, “Aku mendapatkan kabar bahwa perempuan yang memakai wewangian itu sampai ngompol karena takut (dengan Umar)”. (HR. Abdur Razaq no 8118)

Munajat Doa



Munajat Doa

" Ya Allah, karuniakanlah kepada kami pendamping yang dapat mententeramkan hati kami, Yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu, Yang dapat mengistiqamahkan kami di jalan-Mu, Yang rela syahid di jalan-Mu "
Cinta seorang muslimah mahal harganya..
Hanya akan dilabuhkan cinta pada seseorang yang diridhoi Allah Ta'alla

Hanya boleh dibeli dengan sebuah mitsaqan ghalizan..
Hanya dengan akad nikah yang indah..
Yang disaksikan oleh Allah dan malaikat-malaikat-Nya, keluarga, dan sahabat..

Wanita dicipta bukan untuk dikagumi banyak lelaki..
Tapi untuk seorang lelaki bernama" SUAMI'
Mengarungi bahtera keluarga dengan doa..

" Ya Allah.. Engkau jadikanlah rumah tangga kami kelak syurga sebelum syurga Sebenarnya..

Ya ALLAH.. Jadikanlah rumahku masjid-Mu untuk mengingat-Mu..
Sumber ilham dan ilmu..
Sumber ketenangan..
" Ya Allah..Engkau jadikanlah keluargaku tapak perjuanganku.

Bertuahnya hamba Allah dan Umat Islam..MasyaAllah..


~Siapa yang menjaga percakapannya dianugerahkan kepadanya kata2 yang penuh berhikmah.
~Siapa yang menjaga penglihatannya dianugerahkan kepadanya hati yang khusyuk.
~Siapa yang menjaga makanannya dianugerahkan kepadanya kelazatan dalam beribadah.
~Siapa yang bersabar di atas ujian, Allah sempurnakan sabarnya lalu memasukkannya ke dalam Syurga mana yang dia suka.
~Siapa yang menjaga daripada ketawa dianugerahkan kepadanya kebijaksanaan yang tinggi
~Siapa yang menjaga daripada bergurau dianugerahkan kepadanya keelokan / kemuliaan.
~Siapa yang meninggalkan cinta dunia dianugerahkan kepadanya dapat melihat kesalahan sendiri.
~Siapa yang meninggalkan kesibukan mencari kesalahan pada ujian Allah, dianugerahkan kepadanya pelepasan daripada nifak (munafik)

Jaga & peliharalah hati



Jaga & peliharalah hati dgn sebaik2nya agar tdk m'jadi kotor, hitam, keras, sakit, buta & mati. bersihkannya dgn cara banyak mengingati Allah (berzikir).
"Ketahuilah! hnya Dgn m'gingat Allah,Hati m'jadi Tenang .
" (QS Al-Ra'd:28).

Sucikanlah 4 hal dgn 4 perkara :
"Wajahmu dgn linangan air mata keinsafan,
Lidahmu basah dgn berzikir kpd Penciptamu,
Hatimu takut & gementar kpd kehebatan Rabbmu,
dan dosa-dosa yg silam di sulami dgn taubat kpd Dzat yg Memiliki mu.

15 Perkara apabila umat ditimpa bencaba




Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh At-Tarmizi daripada Ali bin Abu Talib, Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud:

"Apabila umatku melakukan 15 perkara berikut, maka layaklah mereka ditimpa bencana iaitu:

1. Apabila harta yang dirampas (daripada peperangan) diagih-agihkan kepada orang-orang yang tertentu sahaja.

2. Apabila zakat dikeluarkan kerana penebus kesalahan (terpaksa).

3. Apabila sesuatu yang diamanahkan menjadi milik sendiri.

4. Apabila suami terlalu mentaati isteri.

5. Apabila anak-anak menderhakai ibu bapa masing-masing.

6. Apabila seseorang lebih memuliakan teman daripada ibu bapa sendiri.

7. Apabila kedengaran banyak bunyi bising.

8. Apabila lebih ramai berbicara mengenai hak keduniaan di dalam masjid.

9. Apabila sesuatu kaum itu terdiri daripada orang yang dihina oleh mereka.

10. Apabila memuliakan seseorang kerana takutkan tindakan buruknya.

11. Apabila arak menjadi minuman biasa.

12. Apabila lelaki memakai sutera.

13. Apabila perempuan dijemput menghiburkan lelaki.

14. Apabila wanita memainkan alat-alat muzik. 

15. Apabila orang yang terkemudian menghina orang terdahulu, maka pada saat itu tunggulah bala yang akan menimpa dalam bentuk angin merah (puting beliung) atau gerak gempa yang maha dahsyat atau tanaman yang tidak menjadi.

Air Mata Hamba



Pernah tak kita MENANGIS kerana :

~ Takutkan Allah?

~ Takut dengan api neraka Allah?

~ Dosa kita dengan Allah?

~ Menangis kerana rindukan syurga Allah?

~ Menangis rindukan kekasih Allah (Nabi Muhammad S.A.W & Para Anbiya')?

~ Menangis takutkan azab kubur?

~ Menangis kerana melanggar perintah Allah?


Berapa kali setiap kali DOA kita menangis?

Berapa kali tiap kali SUJUD kita menangis?

Berapa kali kita bangun SOLAT SUNAT TAUBAT dan menangis?

Berapa kali kita menangis apabila BACA KISAH TENTANG API NERAKA?

Berapa kali kita menangis tiap kali BERZIKIR akan kebesaran Allah?

Dan berapa kali kita menangis KERANA Allah?


*Menangislah, kadangkala manusia terlalu SOMBONG untuk menangis..lalu untuk apa AIR MATA DICIPTA, bukan hanya bahagia yang ada di dunia, air mata diciptakan bukan untuk dikeluarkan untuk sesuatu yang TIDAK BERMANFAAT, bukan untuk KEKASIH YANG TIDAK HALAL BUATMU tetapi hanya untuk Dia.. terima kasih Allah kerana menciptakan air mata ini..


Sujud dan Menangislah Kerana Allah..♥

Tanda Amaran tsunami di Acheh 11.4.2012


Imam Ibnul Qoyyim dalam kitab Al-Jawab Al-Kafy mengungkapkan, "Dan terkadang Allah menggetarkan bumi dengan goncangan yang dahsyat, menimbulkan rasa takut, khusyuk, rasa ingin kembali dan tunduk kepada Allah, serta meninggalkan kemaksiatan dan penyesalan atas kekeliruan manusia. Di kalangan Salaf, jika terjadi gempa bumi mereka berkata, 'Sesungguhnya Tuhan sedang menegur kalian'.''

~Renungan Bersama~
Bencana gempa bumi itu amaran Allah untuk sekalian umat manusia .Kiamat pasti akan terjadi . Ucaplah Alhamdulillah kerana kita diberi kesempatan serta peluang untuk bertaubat dan melakukan ibadat kepadaNya..

ISLAM melarang meletakkan patung manusia, binatang atau objek lain di rumah



Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya tuan punya gambar ini akan diseksa pada hari kiamat lalu dikatakan kepadanya: ‘Hidupkan barang yang dijadikan dan sesungguhnya malaikat tidak akan masuk rumah seseorang selagi di dalamnya ada foto (patung).’” (Hadis riwayat Bukhari)


Hanya dalam keadaan tertentu patung dibenarkan seperti yang diriwayatkan dalam hadis bahawa Jibril a.s. pernah meminta izin daripada Nabi s.a.w untuk masuk rumahnya, kemudian kata Nabi kepada Jibril: “Masuklah! Tetapi Jibril menjawab: ‘Bagaimana saya hendak masuk sedang di dalam rumahmu ada cadar dinding yang penuh foto! Tetapi kalau kamu mahu terus menggunakannya, maka putuskanlah kepalanya atau potonglah untuk dibuat bantal atau buatlah tikar (tikar lantai).

(Hadis riwayat Nasa’i dan Ibnu Hibban)

Ia hendaklah tidak sempurna sehingga tidak nampak dibesarkan dan dimuliakan.

Begitu juga dengan patung mainan kanak-kanak, ia dibenarkan kerana bukan dibesar-besarkan.

Manakala lukisan benda hidup seperti manusia dan binatang tidak dibenarkan menurut hadis di atas tetapi lukisan pemandangan alam masih dibenarkan.

Gambar daripada kamera diharuskan apabila mematuhi ajaran agama dalam berpakaian dan menutup aurat. Ia juga dilihat berlainan dengan lukisan yang melakar ciptaan sendiri.

Mufti Mesir, Sheikh Muhammad Bakhit menyatakan fotografi adalah tangkapan imej kepada benda yang benar menerusi kamera. Cara itu sedikitpun tidak ada larangannya (Qardawi, 1995: 117).’

Jumat, 20 April 2012

MENAKJUBKAN!STRAWBERI BERWARNA BIRU..





Sekali pandang mesti kita tidak percaya dengan wujudnya buah strawberi yang berwana biru. Lebih-lebih lagi jika anda merupakan orang yang sering berkunjung ke Cameroon Highlands. Tetapi dengan kemajuan teknologi yang dah ada, kita mungkin boleh merasa makan strawberry berwarna biru. Dikatakan, para saintis telah menemui genetik strawberi biru ini yang sesuai ditanam di kawasan yang dingin ekstrim kerana mempunyai bahan anti-beku yang jurus memberi perlindungan kepada pertumbuhannya. Tidak percaya? lihat gambar.




CERITA TENTERA KAFIR MENANGIS SUJUD DENGAN KEBESARAN ALLAH



Allahuakhbar..!

Seorang pemuda tentera yg berkerja sebagai tentera di sebuah negara asing sering dihina kerana dia mempercayai adanya ALLAH...

Seorang Kapten yg berkepercayaan atheist mahu menguji beliau dlm usaha memalukan beliau kpd kalangan tentera yg lain...kapten tersebut memanggil beliau utk mengambil kunci Jeep askar utk dialihkan kedudukan Jeep trsebut ke tmpat yg disediakan....

Jawab pemuda itu : saya ...tidak boleh memandu kapten kerana beliau tidak mempunyai kemahiran dlm memandu Jeep yg canggih tersebut...

Kapten tersebut berkata : kamu mintalah pada tuhan kamu dan tunjukkan bahawa tuhan kamu itu berkuasa atau tidak...

Lalu pemuda itu mengambil kunci tersebut dan berdoa kepada ALLAH s.w.t, ketika beliau sedang berjalan menghampiri Jeep tersebut...dengan penuh berhati-hati beliau mengerakkan JEEP tersebut ke tmpat asl nya...lalu beliau mematikan enjin Jeep tersebut...pemuda itu keluar dari Jeep tersebut dgn perasaan teruja kerana pertama kali beliau memandu Jeep secanggih itu walaupun hanye beberapa meter sahaja pergerakan yg dilakukan...sekeluar sahaja dari Jeep tersebut, kelihatan Kapten dan tentera yg lain menangis kesemuanya...

lalu mereka semua berkata "KAMI MAHU BERIBADAH KPD TUHAN KAMU!!" kata tentera2 yg lain...pemuda tersebut berasa hairan...lalu Kapten yg menyuruh pemuda itu mengalihkan Jeep tersebut membuka hud Jeep tersebut dan menunjukkan kpd pemuda itu bahawa Jeep tersebut TIDAK mempunyai enjin....


MAHA SUCI ALLAH YANG MAHA ESA LAGI BERKUASA...

Melutut pemuda tersebut bersama tentera yg lain bersujud kpd ALLAH S.W.T...

PEMUDA ITU BERKATA : Tuhan yang memberikan kehidupan kepada apa yang tidak wujud...

Sumber : Google