Kamis, 29 Maret 2012

Kisah Rabiatul Adawiyah..Srikandi Idaman Lelaki



Subhanallah...Rabiatul Adawiyah..tahajud beratus2 rakaat shingga subuh..ada riwayat mngatakan 100,500 rakaat..dlm 24 jam,mampu solat 1000 rakaat..subhanallah..
petikan dari buku bertajuk 'wanita-wanita sufi'..tapi kita.. =(

Tabahkan hati seperti Maryam ibunya Nabi Isa a.s.
Cekalkan diri seperti Siti Khadijah r.a.
Bersihkan jiwa sebersih jiwa Siti Aisyah r.a.
Dan kuatkan iman seperti RABIATUL ADAWIYAH....
Pada suatu hari seorang lelaki datang kepada Rabiah Al-Adawiyah Al-Bashriyah dan bertanya: "Saya ini telah banyak melakukan dosa. Maksiat saya bertimbun melebihi gunung-ganang. Andai kata saya bertaubat apakah Allah AKAN menerima taubat saya ?".

"Tidak," jawab Rabiah.

Pada hari lain seorang lelaki datang kepadanya dan berkata:

"Seandainya tiap butir pasir itu adalah dosa, maka seluas gurunlah tebaran dosa saya. Maksiat apa saja telah saya lakukan, baik yang kecil mahupun yang besar. Tetapi sekarang saya sudah menjalani taubat. Apakah Tuhan menerima taubat saya ?"

"Pasti," jawab Rabiah dengan tegas.

Lalu Rabiah menjelaskan:

"Kalau Tuhan tidak berkenan menerima taubat seseorang hamba, apakah mungkin hamba itu tergerak menjalani taubat ? Untuk berhenti daripada dosa, jangan simpan kata 'AKAN atau ANDAI KATA' sebab hal itu akan merosakkan ketulusan niat mu."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar