Jumat, 18 November 2011

Azab Setiap 7 Neraka Allah


Azab Setiap 7 Neraka Allah

Neraka berasal perkataan Ibrani bermaksud unggun api menjadi tempat seksaan Allah yang dikhususkan untuk golongan ingkar kepada perintahNya ketika di dunia.

Di neraka, orang kafir termasuk golongan yang ingkar perintah Allah SWT diseksa sebagai pembalasan seperti mana yang dijanjikan Allah SWT dalam firman bermaksud:
“wahai orang beriman jagalah dirimu, keluargamu daripada api neraka. Bahan bakarnya adalah manusia dan batu. Sedangkan penjaganya adalah malaikat yang gagah lagi bengis. Mereka tidak menderhaka Allah, mereka melakukan apa saja yang diperintahkan kepadanya” (surah at-tahrim: 6)

Api neraka berjuta kali panasnya berbanding api di dunia. Jika api itu jatuh ke bumi, walaupun sebesar hama, hancur lebur dunia ini. Itulah kepanasan api neraka.
Tujuh nama neraka menanti golongan yang mendusta dan mengingkari perintahNya. Pembahagian tingkatan neraka menurut Syeikh Dahak Al-Ahbar yang kemudian dipersetujui ahli tafsir dan Usuluddin, antaranya Syeikh Qurthubi dan Imam Al-Ghazali ialah:

Neraka jahannam. Tingkat teratas. Neraka ini bermula dari tingkat paling atas sehingga ke tingkat akhir paling bawah. Ia seburuk-buruknya dan penghuni kekal di dalamnya.
Firman Allah SWT bermaksud:
“katakanlah kepada orang kafir, nanti kamu akan dikalahkan oleh orang islam dan dihimpunkan kamu dalam neraka jahannam. Di sanalah tempat seburuk-buruknya.”
(Surah al-imran:12)

Begitulah juga dalam (surah an-nisa: 169), Allah SWT berfirman:
“orang kafir dan orang aniaya, mereka tidak diampunkan Allah dan tidak pula ditunjukkan jalan melainkan ke neraka jahannam. Mereka kekal dalam neraka itu selamanya. Yang demikian itu mudah sekali bagi Allah SWT”.

Neraka Luza adalah tingkat kedua yang dihuni pendusta agama Allah dan berpaling daripada ajaranNya. Firman Allah SWT bermaksud:
“sebab itu kami beri khabar menakutkan kamu dengan neraka luza (neraka yang menyala-nyala). Tiada yang masuk kedalamnya melainkan orang yang celaka, iaitu orang berpaling daripadaNya.” Surah al-lail: 14-16

Neraka Hathamah ialah neraka tingkat ketiga tempat mereka yang lalai mengerjakan perintah Allah SWT kerana dipengaruhi harta dunia.

Neraka Sair ialah tingkat keempat neraka dihuni oleh mereka yang makan harta anak yatim. Mata dan telinga mereka menjadi buta dan pekak manakala kulitnya tebal seperti jabal Uhud.

Neraka Saqru ialah neraka tingkat kelima, antara penghuninya ialah orang tidak bersolat, percaya kepada perkara bidaah, tidak memberi makan orang miskin dan tidak percaya kepada hari pembalasan.

Neraka Jahim neraka tingkat keenam. Penghuninya melakukan dosa-dasa besar iaitu berzina, membunuh, mendustai agama Allah dan meminum arak.

Neraka Hawiyah ialah neraka paling bawah menempatkan orang memusuhi Nabi. Walaupun neraka ini paling bawah, tapi apinya sangat panas. Firman Allah SWT bermaksud:
“siapa yang ringan timbangannya, dia dilemparkan ke neraka hawiyah.
Neraka hawiyah adalah neraka dengan api yang sangat panas.” Surah al-qariah:8-11

Tidak ada komentar:

Posting Komentar