Jumat, 21 Oktober 2011

Matahari Terbenam



Warna merah di langit pada waktu matahari terbenam dan ketika terbit matahari adalah disebabkan oleh kesan yang dipanggil serakan Rayleigh. Terdapat bentuk penyebaran yang serupa dipanggil serakan Mie yang bertanggungjawab membentuk warna putih awan.

Zarah dalam atmosfera kita yang bersaiz hampir sama dengan panjang gelombang cahaya yang boleh dilihat menyebabkan cahaya putih dari matahari berselerakkan dan berpecah kepada komponen individu.

Oksigen dan Nitrogen, komponen utama atmosfera, menyebabkan cahaya violet dan cahaya biru berselerak oleh saiznya yang kecil. Ini adalah mengapa langit kelihatan biru ketika siang hari, terutama pada waktu tengah hari apabila matahari berada paling dekat dengan kita.

Semasa matahari terbit dan terbenam, jarak yang diperlukan cahaya untuk bergerak daripada Matahari kepada seorang pemerhati adalah jarak yang terbesar. Ini bermakna sejumlah besar cahaya biru dan ungu telah bertaburan, jadi cahaya yang diterima oleh seorang pemerhati kebanyakannya mempunyai panjang gelombang yang lebih panjang dan oleh itu kelihatan berwarna merah.

Subhanallah! Indahnya alam ciptaan TUHAN...


Tidak ada komentar:

Posting Komentar