Sabtu, 22 Oktober 2011

Jepun CIPTA KAPAL NUH Untuk Hadapi Tsunami


Sebuah kilang kecil di Jepun telah memperkenalkan sebuah tempat pelindungan daripada bencana tsunami, kapsul yang terapung di atas air dan dapat menempatkan empat orang dewasa di dalamnya.

Sebuah syarikat kecil dari Jepun telah membangunkan 'kapal Nuh' versi moden, jika Jepun dilanda gempa bumi dan tsunami lain secara besar-besaran. Kapsul terapung ini kelihatan seperti bola tenis yang besar.

Japan's Cosmo Power berkata tempat perlindungan "Nuh" ini dibuat daripada gentiankaca yang dipertingkatkan dan boleh menyelamatkan pengguna daripada bencana seperti 11 Mac yang memusnahkan utara pantai Jepun, menyebabkan kira-kira 20,000 orang mati atau hilang.

Syarikat Presiden Shoji Tanaka berkata kapsul yang berharga ¥ 300,000 (RM 12,500) ini boleh menampung empat orang dewasa, dan telah bertahan dengan pelbagai ujian kemalangan. Ia mempunyai tingkap kecil dan lubang pernafasan di atas. Ia juga boleh digunakan sebagai rumah mainan untuk kanak-kanak.

Presiden Cosmo Power Co Shoji Tanaka di dalam kapsul perlindungan tsunami "Nuh" yang dibuat daripada plastik gentian kaca.

Syarikat itu telah menghantar dua kapsul dan menerima lebih 600 pesanan.



Jepun 6 Bulan Selepas TSUNAMI. Gambar bulan Mac dan September 2011.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar