Rabu, 31 Juli 2013

APAKAH ITU JIN?


APAKAH ITU JIN?

Jin adalah nama jenis, bentuk tunggalnya adalah Jiniy
(dalam bahasa arab dahulu kala, dan Genie dalam bahasa Inggeris ) yang artinya “yang tersembunyi” atau “yang tertutup” atau “yang tak terlihat”.

Hal itulah yang memungkinkan kita mengaitkannya dengan sifat yang umum “alam tersembunyi”, sekalipun akidah Islam memaksudkannya dengan makhluk-makhluk berakal, berkehendak, sedar dan punya kewajipan, berjasad halus and hidup bersama-sama kita di bumi ini.

Dalam sebuah hadith dari Abu Tha’labah yang bermaksud :
Jin itu ada tiga jenis iaitu :
~Jenis yang mempunyai sayap dan terbang di udara,
~Jenis ular dan jengking,
~ Jenis yang menetap dan berpindah-pindah.

AWAL PENCIPTAAN JIN
Allah S.W.T. menciptakan jin sebelum menciptakan manusia, dengan selisih waktu yang lama bila dikiaskan pada manusia mahupun jin sendiri.

Allah S.W.T. berfirman :
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari tanah liat kering ( yang berasal ) dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Dan Kami telah menciptakan jin, sebelum itu dari api yang sangat panas.” [Surah Al-Hijr: 26-27]

BAGAIMANA JIN DAN SYAITAN HIDUP
Jin adalah makhluk yang sangat banyak sekali penduduknya, boleh dikatakan sama bilangan penduduk bumi sebanyak 5 bilion. Jarang ada suatu tempat di bumi ini yang tidak diduduki oleh jin, baik di daratan, lautan mahu pun udara.

Dunia mereka seperti dunia kita. Ada NEGARA, KERAJAAN, berbagai BANGSA & KABILAH, PENGUASA dan RAKYAT JELATA. Agama mereka pun tidak berbeza dengan AGAMA MANUSIA. Diantara mereka, alhamdulillah, ada yang MUSLIM dan memperoleh hidayah dari Allah S.W.T. Yang lain, beragama MASEHI, HINDU, BUDDAH, PENYEMBAH BERHALA dan penganut ajaran KOMUNIS.

TEMPAT TINGGAL JIN
Makhluk JIN lebih mengutamakan untuk tinggal di tempat-tempat yang sunyi dan sepi dari manusia seperti di padang pasir. Ada yang tinggal di tempat-tempat kotor seperti di tempat pembuangan sampah kerana mereka memakan makanan lebihan manusia. Ada juga mereka yang tinggal bersama manusia iaitu di dalam rumah.

Abu Bakar bin Ubaid meriwayatkan :
“Pada setiap rumah kaum muslimin ada JIN ISLAM yang tinggal di atapnya, setiap kali makanan diletakkan, maka mereka turun dan makan bersama penghuni rumah.”

Jin juga menjadikan tandas sebagai tempat tinggalnya.
Rasullullah s.a.w. telah bersabda :
“Sesungguhnya pada tiap-tiap tempat pembuangan kotoran ada didatangi jin, kerana itu bila salah seorang kamu datang ke tandas maka hendaklah ia mengucapkan doa”

DOA yang diajar oleh Rasul Allah itu berbunyi seperti ini :
“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadamu dari jin lelaki dan perempuan” [HR. Abu Dawud]

Jin juga sangat suka tinggal di lubang-lubang. Oleh kerana itu didalam sebuah hadis dijelaskan yang maksudnya :
“Janganlah kamu kencing dilubang.” [HR. An-Nas’i]

Sekarang anda memiliki dua pilihan ,
1. Membiarkan sedikit pengetahuan ini hanya dibaca disini
2. Membagikan pengetahuan ini kesemua teman facebookmu , insyallah bermanfaat dan akan menjadi pahala bagimu

1 komentar:

  1. Do you need free Twitter Re-tweets?
    Did you know you can get them AUTOMATICALLY & TOTALLY FOR FREE by registering on Like 4 Like?

    BalasHapus